top of page

Bordspelbespreking: The Big Book of Madness

Boardgame/Cardgame

Uitgever: IELLO

2-5 spelers / 2015

Ontwerper: Maxime Rambourg

The Big Book of Madness is een coöperatief bordspel waarin de spelers allemaal magiestudenten zijn die vinden dat hun leraars hen niet voldoende lesstof geven. Onze leerlingen zijn wat ongeduldig en dringen de schoolbibliotheek binnengeslopen. Daar doen ze samen een oud spreukenboek open, maar die beslissing draait niet al te best uit. Er komen immers allerlei monsters uit gekropen, waarna ze vloeken beginnen uit te spreken. De eerste vloek kan niet vermeden worden, maar tijdens elke beurt komt er eentje bij, met in totaal vier tot zes vloeken per monster. De spelers moeten samenwerken om zes opeenvolgende monsters te kunnen verslaan.

Klik op de afbeelding om het volledige artikel in pdf-formaat te downloaden

Elke speler mag om de beurt ‘Element Cards’ (die uit 4 kleuren bestaan en elk genummerd zijn van 1 tot en met 3) uitgeven om de vloeken die door het monster dat actief is te verwijderen. Voor elke vloek zijn er vier kaarten van dezelfde kleur of een kaart van elke kleur nodig om die te verwijderen. Omdat je maar zes kaarten in de hand hebt, gebeurt het – vooral in het begin – erg weinig dat je voldoende sets hebt om alles alleen te kunnen doen. Daarom gebruik je elementen om spreuken te weven of ondersteun je andere spelers met jouw Element Cards. Tijdens het spel verzamel je omwille van de verschillende vloeken ook Madness Cards die jouw leven extra zuur maken.

De spelmechaniek van The Big Book of Madness heeft wel wat weg van Magic: The Gathering, maar het feit dat je allemaal moet samenwerken, zorgt voor een heel ander gevoel. Het is zeker niet gemakkelijk om te winnen, waardoor strategie erg belangrijk én waardoor het heel erg leuk is om over de gezamenlijke tactiek na te denken, maar het spelverloop zelf is wel wat repetitief. Omdat alles wordt beslecht met kleuren en cijfers, voelt de ene vloek niet zo anders aan als de volgende. Ook het feit dat het zesde en laatste monster geen speciale eigenschappen heeft en dat het op dezelfde manier moet aangepakt worden als zijn vijf voorgangers, voelt wat zoutloos aan. De uitstekende artwork en de manier waarop je allemaal samen moet nadenken over de te nemen stappen, zorgen er desondanks voor dat The Big Book of Madness een erg genietbaar spel is geworden.

Featured Posts
Recent Posts
Archive