Puzzelspelbespreking: Potion Explosion

Puzzelspel

Uitgever: Horrible Games

2-4 spelers / 2015

Ontwerper: Stefano Castelli, Andrea Crespi, Lorenzo Silva


Het verhaal


De examentijd komt er eindelijk aan in de Horribilorum Sorcery Academy for Witty Witches and Wizards! Het zal jouw laatste test zijn voor je afstudeert als heks of magiër, en directeur Aldebus Humblescore heeft ook deze keer weer uitgelegd wat de regels zijn. Die lijken behoorlijk simpel: de nodige ingrediënten uit de dispenser in het Potions Lab halen om daar een aantal toverdrankjes mee te brouwen, mét in het achterhoofd het besef dat zelfs de explosies die je daarmee kunt veroorzaken, mogelijk nuttig zullen zijn. Tijdens het hele proces mag je overigens andere toverdranken gebruiken om alles wat gemakkelijker te maken. Eenmaal je voldoende Skill Tokens (vaardigheidsfiches) hebt ontvangen, is het examen compleet, maar om de gegeerde Student van het Jaarprijs in de wacht te slepen, zal je de moeilijkste (en meest waardevolle) dranken moeten gebrouwd hebben…


Klik op de afbeelding om het volledige artikel in pdf-formaat te downloaden

Het spel


Nog voor je voor het eerst Potion Explosion begint te spelen, valt op hoe sterk het spel visueel in elkaar zit. Er is wel wat voorbereidingstijd voor nodig, aangezien je de kartonnen dispenser zelf in elkaar moet steken, maar eenmaal hij klaar is en je hem gevuld hebt met de gekleurde knikkers waar alles om draait, heb je wel een erg cool spel om naar te kijken.


Er zijn 80 knikkers (20 per kleur), waarvan elke kleur correspondeert met een ingrediënt: paars staat voor eenhoorntranen, rood voor drakenrook, zwart voor ogerslijm en geel voor het (haar)roos van feeën (echt waar).


Tijdens jouw beurt, neem je gewoon een ingrediënt uit de dispenser, waarop de andere knikkers opnieuw tegen elkaar zullen rollen. Als daardoor twee ingrediënten van dezelfde kleur met elkaar botsen, exploderen. Dat kan een kettingreactie veroorzaken, want alle knikkers van hetzelfde ingrediënt die met de exploderende knikkers in contact waren, ontploffen ook. Alle knikkers die net geëxplodeerd zijn, mag je zelf behouden. Nadat je ze wegneemt, kan het natuurlijk gebeuren dat er andere ingrediënten van eenzelfde kleur met elkaar in botsing komen, wat een volgende explosie veroorzaakt. Die kettingreactie kan op zijn beurt iets doen ontploffen, en ga zo maar door.


Als je niet meteen weet wat doen of geen opties ziet, kan je ook hulp van de professor inschakelen. Je neemt dan gewoon een ‘Little Help’-fiche, waarmee je 1 ingrediënt mag kiezen en uit de dispenser mag nemen. Dit veroorzaakt echter nooit een explosie en bovendien worden er bij het optellen van jouw punten aan het einde van het examen twee punten afgetrokken van jouw totaal.


Bij aanvang van het spel heeft elke speler 2 ‘Potion Tiles’ (toverdranktegels) ontvangen die bovenop een kartonnen voorstelling van een bunsenbrander worden geplaatst. Elke tegel bevat een aantal gaten waar knikkers in passen. Die kan je vullen met ingrediënten van de juiste kleur. Als je knikkers hebt die nergens in passen, mag je ze toevoegen aan jouw ingrediëntenverzameling, maar daar kunnen maar 3 knikkers in voor ze vol is. Eenmaal een toverdranktegel volledig gevuld is, is dat drankje af en draai je de tegel om. De knikkers worden gewoon terug in de dispenser geplaatst.


Als je al een of meerdere drankjes hebt gebrouwen, kan je die tijdens jouw beurt ook opdrinken. Afhankelijk van de specifieke drank, zorgt dat voor een magisch effect. Je kunt een drankje logischerwijs maar een keer drinken, maar het telt achteraf wel nog steeds mee bij het bepalen van het examenresultaat. Er zijn acht verschillende drankjes, van de Potion of Prismatic Joy (die je toelaat om knikkers uit jouw verzameling toe te voegen aan een Potion Tile, ongeacht de kleur) tot Filter of Lavamancino (waarmee je 5 ingrediënten van eenzelfde baan en van dezelfde kleur kunt weggooien, zonder daarbij een explosie te veroorzaken).


Wanneer een tovenaarsleerling erin slaagt om 3 identieke drankjes of vijf verschillende magische drankjes te brouwen, krijgt hij of zij ook een ‘Skill’-fiche (een vaardigheidsfiche), die 4 extra punten waard is bij de eindafrekening. Eenmaal alle vaardigheidsfiches op zijn, is het spel gedaan, worden de punten opgeteld en wordt de winnaar aangeduid.


Conclusie


Een blik op Potion Explosion en je weet natuurlijk waar het spel op lijkt: Candy Crush! Natuurlijk is het geen letterlijke vertaling naar een ‘tabletop game’ toe, maar de basismechaniek is gelijkaardig. De ontwerpers zijn er echter wonderwel in geslaagd om die te vertalen naar een thema, dat ook uitstekend wordt weerspiegeld in zowel de andere regels als de visuele representatie. Er is een stevige geluksfactor verbonden aan het spelverloop, maar door de verschillende effecten van de toverdrankjes en andere factoren, zoals de mogelijkheid om hulp in te roepen van de professor, is er wel een tactische dimensie toegevoegd die een spel als Candy Crush hoegenaamd niet bezit. Bovendien heeft het wel iets om de knikkers in de hand te kunnen houden, ze tegen elkaar te horen kletteren, en de toverdranktegels voor jou op tafel te kunnen zien.


Een examentje Potion Explosion afleggen duurt gewoonlijk 30 tot 60 minuten, wat dit een ideaal tussendoortje maakt tussen een paar complexere of meer strategische games in. Minpuntje is wel dat niet alle toverdranken even sterk lijken te zijn, waardoor de betere mengsels een niet onaanzienlijk spelvoordeel geven tegenover minder potente combinaties, waardoor er een licht onevenwicht kan worden veroorzaakt als een speler die te vaak gebruikt. Desondanks blijft Potion Explosion een erg leuk, gemakkelijk aan te leren game, dat de speldorst van doorgewinterde deelnemers die meer houden van strategische spelen niet helemaal zal kunnen lessen.


Meer info: www.horrible-games.com/bg-potionexplosion

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square