top of page

Rollenspelbespreking: The Dresden Files Roleplaying Game

The Dresden Files Roleplaying Game: Our World

The Dresden Files Roleplaying Game is gebaseerd op de gelijknamige boekenreeks van Jim Butcher. Daarin volgen we privédetective en magiër Harry Dresden, die vanuit de eerste persoon vertelt over zijn onderzoek naar bovennatuurlijke gebeurtenissen in het moderne Chicago. Er zijn sinds 2000 al 15 boeken uitgebracht (en een tv-serie die na een seizoen al werd afgevoerd) en dat betekent natuurlijk dat er heel wat materiaal voorhanden was voor het rollenspel, al is dat ondertussen al enkele jaren oud en zat de boekenreeks dus nog niet zo ver. In de wereld van The Dresden Files is magie echt, net als bovennatuurlijke monsters als feeën, weerwolven en geesten. Bovendien staan grote delen van de wereld (vooral Midden- en Zuid-Amerika) grotendeels onder controle van een aantal mysterieuze facties. Aan organisaties trouwens geen gebrek in The Dresden Files: van de menselijke magiërs die tot de White Council behoren tot de feeën van beide Faerie Courts of de vampiers van de vier Vampire Courts. Ze worden allemaal beschreven in het prachtig vormgegeven The Dresden Files Roleplaying Game: Our World, waar ook nog eens 200 verschillende monsters en personages in te vinden zijn. Tja, als je dan weet dat Kenneth Hite verantwoordelijk was voor de beschrijving van Chicago, hoef je eigenlijk niet meer te twijfelen: dit boek is een absolute schatkist aan achtergrondinformatie die zelfs interessant is als je geen rollenspeler bent!

Klik op de foto om de volledige recensie te downloaden in pdf-formaat

The Dresden Files Roleplaying Game: The Paranet Papers

Het Paranet Is een wereldwijde organisatie die in de recentere boeken rond The Dresden Files geïntroduceerd werd. Dat Evil Hat er dan zaak van heeft gemaakt om hun rollenspel te updaten en een uitbreiding heeft uitgebracht die de hele ‘setting’ naar voren katapulteert, valt alleen maar toe te juichen. Dat het ook nog eens een behoorlijk lijvig, prachtig uitziend boek van 364 pagina’s is geworden, is een nog mooiere verwezenlijking. Net zoals de andere boeken in de rollenspelserie is The Paranet Papers geschreven vanuit het gezichtspunt van William ‘Billy’ Borden, al zijn sommige van de andere personages die commentaar geven vervangen omwille van gebeurtenissen uit de leesboeken.

Het boek bestaat eigenlijk uit twee delen: eentje rond ‘flashpoints’ – plaatsen die buiten Chicago (waar het grootste deel van de Dresdenverhalen in plaatsvinden) liggen en waar de zaken die Harry Dresden behandelt hun sporen hebben nagelaten, en de Nevernever. Net zoals het Supernatural-rollenspel dat deed, wordt er visueel handig gebruikt gemaakt van nota’s, aantekeningen en meer om alles meer sfeer en persoonlijkheid te geven. De vier locaties (Las Vegas, het Russisch stadje Novgorod, Okeeokalee Bay in Florida en Las Tierras Rojas) worden uitgebreid weergegeven, met onder andere een algemeen overzicht, een beschrijving van de stervelingen en bovennatuurlijke wezens die er wonen, iets rond de recente geschiedenis en meer over de recente gebeurtenissen. Hoewel de eerste drie locaties behoorlijk specifiek zijn, krijg je met de vierde, die Mexico, Centraal-Amerika en Zuid-Amerika bestrijkt, een behoorlijk groot gebied om mee te spelen.

Het gedeelte rond het NeverNever zit anders in elkaar en dat is logisch, want in tegenstelling tot de andere plaatsen is het NeverNever een magische plaats en is het dus nodig om uit te leggen hoe het werkt, hoe je erdoorheen reist, enzovoort. Het stuk rond het NeverNever is opgedeeld in episodes, die elk staan voor een avontuur, met een voorbeeldcampagne die Faerie Bargains wordt genoemd.

Na al die informatie is er nog heel wat rond Spellcasting. Enkele regels uit Our Story die blijkbaar niet voor iedereen even duidelijk waren, worden hier opnieuw opgefrist, terwijl het gemakkelijker is om bepaalde spreuken te gebruiken in het NeverNever. Krachtigere magie trekt echter de aandacht van monsters aan en kan andere nare gevolgen hebben. De manier waarop Evocations and Thaumaturgy nu in elkaar zitten, is een ander pluspunt. Verder komen we meer te weten over magiërs wier vaardigheden zo zijn geavanceerd dat ze krachten lijken te hebben, terwijl ook het concept van Mental Toughness voor magiërs wordt geïntroduceerd – allemaal erg waardevolle toevoegingen! Tenslotte is er ook een update rond de nieuwe monsters en personages die in de laatste boeken ten tonele zijn verschenen – super!

Wie het nog niet begrepen heeft: The Paranet Papers is een enorm waardevolle toevoeging aan het The Dresden Files Roleplaying Game. Met maar drie boeken héb je ook alles en dat kan niet gezegd worden van, pakweg, Dungeons & Dragons, toch?

The Dresden Files Roleplaying Game: Your Story

Waarom we het tweede rollenspelboek binnen het ‘Dresdenverse’ hierboven eerst beschreven en nu pas het tweede behandelen? Simpel: Our World bestrijkt – op érg complete wijze – de volledige geschiedenis, achtergrond en protagonisten van de spelwereld, terwijl Your Story gefocust is op het creëren van een personage en op de spelregels.

Het leuke is dat de rollenspelboeken geschreven worden vanuit het standpunt van Billy, de weerwolf, die zelf een rollenspel aan het schrijven is dat plaatsvindt binnen het Dresdenverse, met tussendoor ook tussenkomsten van Bob en Harry zelf. Your Story gebruikt het FATE-spelsysteem als basis, en hoewel we er zelf nooit echt enthousiast over zijn geweest, laat dat spelers wel toe om heel verschillende Characters in te creëren. Of je nu een fee, een magiër, een mens of iets veel exotischer wil spelen; het kan allemaal.

De basisregel is simpel: wanneer je iets probeert te doen, rol je met vier zeszijdige FATE-dobbelstenen en tel je jouw Skill bij de rol op. Elke dubbelsteen heeft twee plustekens, twee mintekens en twee blanco zijden. Je telt gewoon alle resultaten bij elkaar op, waardoor je een totaal van -4 tot +4 krijgt. Verder heeft elk personage en elke scène een of meer Aspects die je kunt inroepen, meestal door een FATE-punt te betalen. Dat levert een +2 bonus of de mogelijkheid om opnieuw te rollen op. Een aantal Aspects, belangrijke locaties en Non-Player Characters bepaal je samen met de spelleider als groep, waardoor het maken van Characters een enorm leuke extra dimensie krijgt. Hoe steviger de personages mogen zijn, hoe meer Refresh Points en Skill Points je krijgt om een Character mee te bouwen, terwijl Aspects voor een Character zowel uit enkele woorden als hele zinnen kunnen bestaan die iets vertellen over jouw concept. Dat kan dus variëren van ‘wraakzuchtig’ tot ‘speelt graag met de voeten van zijn zus, Lucy’ of ‘nog altijd triest omdat ouders vermoord zijn door weerwolven’. De 25 Skills bestrijken allemaal behoorlijk brede velden, wat we aan de ene kant altijd jammer vinden omdat zoiets minder zegt over een personage dan meer gespecialiseerde Skills, maar sluiten verder wel goed bij elkaar aan en zijn stuk voor stuk nuttig.

Drie soorten personages hebben zulke specifieke eigenschappen dat ze worden beschreven in aparte Archetypes: Wizards, Knights of the Cross, Vampires. Er wordt daarbij vooral veel uitgeweid over Wizards – niet verwonderlijk, aangezien Harry Dresden zelf een tovenaar is. Wie een Wizard wil spelen, moet een ‘package’ van 7 punten kopen met daarin Evocation (snelle magie die gebaseerd is op de vier bekende elementen, aangevuld met Spirit), Thaumaturgy (tragere magie die meta-effecten sorteert), The Sight (waarmee je kunt zien wie iemand écht is), Soulgaze en Wizard’s Constitution.

Wij vonden dat Wizards echt wel héél krachtig zijn in het spel, maar gewonere stervelingen compenseren dat een klein beetje met het gebruik van Stunts, waarmee ze iets nieuw of anders kunnen doen met hun bestaande Skills;

In vechtsituaties wordt er voor de volgorde rekening gehouden met de Alertness Skill. De rol van de aanvaller wordt vergeleken met de verdediger. De eventuele Damage Bonus van een wapen wordt daarna toegepast en de bescherming van de verdediger wordt afgetrokken. Het verschil wordt bij de marge waarmee de aanvaller heeft gewonnen gerekend om zo te bepalen hoeveel Stress (schade) er wordt berokkend. Als je erg gewond bent, kan je ervoor kiezen om een Consequence te nemen (zoals een gebroken arm) en het ergste te vermijden, terwijl er ook gebruik kan gemaakt worden van Maneuvers die geen schade doen, maar wel een Aspect plaatsen op de tegenstander.

FATE mag dan niet ons favoriete spelsysteem zijn, The Dresden Files Roleplaying Game slaagt er uitstekend in om de regels te vertalen naar de achtergrond die we ook kennen uit de boeken. Een goeie match, dus, al zeggen we het zelf.

Featured Posts
Recent Posts
Archive