Rollenspelsupplementbespreking - 13th Age: Bestiary 2

13th Age is een van de vele geesteskindjes van Dungeons & Dragons en het D20 System. Wat het rollenspel uniek maakt, is dan ook nooit het regelsysteem geweest, maar wel de achtergrond van de fantasywereld zelf. Of het nu om de officiële setting van 13th Age gaat of om het door ons al vaak geprezen Glorantha, dat voor ons voor altijd zal verbonden blijven met het superieure RuneQuest, het is voor de uitgever en voor de sympathieke hoofdauteur Rob Heinson van het allergrootste belang dat 13th Age zich weet te onderscheiden van werelden als Greyhawk of de Forgotten Realms. Dat doet het met verve door de verwantschap die de personages hebben met hun ‘Icons’, maar helaas is de tegenstand voorlopig behoorlijk grijs gebleven… of tenminste, tot de eerste Bestiary verscheen..


Klik op de afbeelding om de hele recensie te downloaden in pdf-formaat


In heel wat rollenspelen—en Dungeons & Dragons is daar zeker schuldig aan—zijn de monsters en andere (potentiële) vijanden van de Player Characters al te vaak beperkt gebleven tot een korte beschrijving en wat statistieken. 13th Age: Bestiary 2 vermijdt dat probleem echter door veel dieper in te gaan op de achtergrond van deze wezens dan standaard is in de rollenspelwereld.


Een van de problemen met de gebruikelijke aanpak is dat monsters al snel op elkaar beginnen te lijken. Zelfs wanneer er aandacht wordt besteed aan hun cultuur, verzanden ze nogal snel in eenheidsworst, waarbij het ene individu niet zo gek veel lijkt het verschillen van het andere. Als je dan ook nog eens een systeem hebt waarbij elk wezen van een bepaalde soort wordt beschreven met dezelfde scores—zoals dat in de meeste D20 System-spelen en ook in 13th Age zelf—gewend is, eindig je meestal met gekruid kanonnenvoer en niet veel meer.


Door de wezens die worden beschreven in Bestiary 2 te behandelen alsof het individuen zijn, vermijden Rob, Ash en hun medeauteurs de valkuilen w aar zoveel rollenspelschrijvers in vallen en waar heel wat gamers die graag écht in de huid van hun personages kruipen in trappen. Het is eens iets anders dan enkel geïnspireerd te geraken door de mooie illustraties.


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square