Rollenspelmagazinerecensie: Traveller - The Journal of the Travellers' Aid Society - Vol. 1

TRAVELLER SECOND EDITION: THE JOURNAL OF THE TRAVELLERS’ AID SOCIETY – VOL. 1

Uitgeverij; Mongoose Publishing Auteur: J.P. McManus, Loren Wiseman, Daniel Perez, L. Crede Lombard, Jerry Stoddard, Roger Moore, Marc Miller, Frank Chadwick, Christopher Griffen, L. John Marshal, J. Andrew Keith, William H. Keith, Jr, Steve Sowards, Peter Rasmussen, Kevin D. Knight & Martin Dougherty Genre: sf/space opera Jaar: 2019 Pagina’s: 128

Algemene score: 8






GameJunks_recensie_Traveller_The Journal
.
Download • 2.21MB

Download de volledige recensie in pdf-formaat door op de link hierboven te klikken


Hoewel dit het eerste nummer van The Journal of the Travellers’ Aid Society is dat door Mongoose Publishing voor Traveller Second Edtiion wordt uitgegeven, kent het magazine een rijke geschiedenis. De eerste iteratie kwam er immers al in 1979, toen Loren K. Wiseman het oorspronkelijke magazine creëerde om Traveller te ondersteunen. Na een naamsverandering naar Challenge, gepaard met een nieuw formaat en extra inhoud voor de andere rollenspelen van GDW, volgde Imperium Games met een eigen interpretatie en wist Steve Jackson Games nog een ‘best of’ uit te brengen voor GURPS Traveller. Ondertussen zit Mongoose Publishing al aan zes nummers waarin de metaplot en tijdsprogressie die een tijdlang zo kenmerkend was voor het tijdschrift – dat eigenlijk een soort rollenspelsupplement is – lijken verdwenen te zijn, ten voordele van een potpourri van nieuwe informatie die je in een eigen campaign kunt stoppen. Hieronder meer.

De wereld


Het universum van Traveller wordt binnen 128 pocketpagina’s niet echt uitgebreid, maar wel verdiept. Zo krijgen we in een eerste ‘artikel’ veel meer informatie over SuSAG, een van de grotere megacorporaties die binnen het Third Imperium actief is. In het Core Rulebook neemt elk van die bedrijven een deel van een pagina in beslag, maar deze keer krijgen we 8 bladzijden vol informatie over de geschiedenis, de organisatie, de verschillende vleugels, de doelen, de relaties en de locatie van deze chemiereus. Onder andere het gebruik van huurlingen en de verschillende takken worden van naderbij bekeken. De tekst laat ons weten dat SuSAG een soort blauwdruk vormt voor andere megacorporaties, maar laten we deze bijdrage toch vooral zien als een kijk op een uniek bedrijf, zodat alles niet op elkaar begint te lijken.


Buiten al het extra materiaal dat in dit nummer wordt gepresenteerd, is er ook een volledig avontuur: The Ship in the Lake. Daarin vermoedt megacorporatie Sternmetal Horizons dat de oorspronkelijke onderzoeksrapporten van Hazel – een planeet in de Spinward Marches – gefalsifieerd werden en dat er veel meer interessante mineralen te vinden zijn dan oorspronkelijk werd gerapporteerd.


Daarom worden de Travellers naar de wereld gestuurd om het gezonken wrak van een passagiersvoertuig te onderzoeken, te midden van gevaarlijke guerilla-activiteit. Er worden 9 pagina’s toebedeeld aan dit scenario, maar de balans is wel een beetje zoek. Ondanks het feit dat er veel informatie wordt gegeven over de regio en de politieke activiteit, beperken de eigenlijke acties die de Travellers moeten ondernemen zich tot ietsje meer dan een bladzijde. Spelleiders die graag en goed improviseren, zullen hier wel weg mee weten, maar zelfs voor hen wordt er iets te weinig relevante informatie (zoals statistieken) gegeven om met weinig voorbereiding van start te kunnen gaan.


In een ander avontuur, Embassy in Arms, kruipen de spelers allemaal in de huid van Vargr die het ambassadepersoneel van Lanax moeten evacueren tijdens een opstoot – relevanter dan je zou denken na de bestorming van het Amerikaanse Capitol. Er wordt voldoende informatie gegeven, maar statistieken en volledig uitgeschreven protagonisten ontbreken helaas. Misschien had redacteur Matthew Sprange beter een ander artikel laten vallen om hier een paar pagina’s aan toe te voegen?


De vijf pagina’s rond ‘Emperors of the Third Imperium’ bevatten voornamelijk korte beschrijvingen van de verschillende intergalactische keizers die sinds Cleon I de troon hebben bestegen – voedsel voor puristen of voor spelleiders die dit soort info willen verweven in een scenario waarin de geschiedenis van het Imperium een belangrijke rol speelt.


Smugglers Luck bestaat uit 8 pagina’s rond smokkelaars, inclusief de valse ruimtes en tactieken die ze vaak hanteren. Interessant voor wie een soort ‘Scoundrel’-campaign wil opzetten of enkele Han Solo-achtige personages tegen de spelersgroep wil gooien. Piracy on the Spinward Main, een eindje verder in het boek, ligt in dezelfde lijn, maar is half zo lang.


De 12 pagina’s rond de Vilani vormen zeker een van de betere bijdragen in dit Journal. De informatie rond hun geschiedenis en thuisplaneet, aangevuld met allerlei andere weetjes, bevat veel avonturenzaadjes waar vaardige spelleiders handig gebruik van zullen kunnen maken


Score wereld: 8


Personages

Nieuwe rassen waaruit de spelers kunnen kiezen zijn natuurlijk altijd populair in rollenspelen en in dit geval krijgen we de Dynchia; langbenige humanoïde wezens van 2,2 meter zonder territoriale instincten en zonder het instinct om hun vrouwen te verdedigen (war erop zou wijzen dat hun maatschappij altijd erg egaal is geweest).



Eveneens nieuw: de Giruh’kach, een speelbaar ras dat onder heerschappij staat van de K’kree en dat veel van zijn oorspronkelijke cultuur heeft verloren – een mooie aanvulling van vijf pagina’s. AL bij al een beetje schaars wat nieuwe rassen betreft, misschien, maar reken hier het feit dat zowel de Dynchia as de Giruh’kach echt wel uitgebreid worden beschreven en het extra bronmateriaal bij, en het valt allemaal reuze mee.


Er is ook een nieuwe Non-Player Character die we op 2 pagina’s gepresenteerd krijgen; Simone Garibaldi, een doctor in linguïstische archeologie die bezig was met de vertaling van de gedichten van de Vilani poëet Gaakuu-ru voor ze een tijdlang verdween en nu met een aantal geheimen lijkt rond te lopen. Een leuk avontuurzaadje en zeker een NPC die je gemakkelijk in een bestaande campaign kunt gooien.


Score personages: 7


Regelsysteem


Hoewel de meeste nieuwigheden voorzien zijn van alle nodige statistieken, ontbreekt dat bij de scenario’s en dat is echt wel jammer. Daardoor moet je als spelleider immers ander bronmateriaal gaan opzoeken, of zelf veel erbij verzinnen. Een gemiste kans om dit Journal of the Travellers’ Aid Society nog bruikbaarder te maken, wat ons betreft.


Score regelsyteem: 7

Bronmateriaal


Traveller presenteert doorgaans meer (speelbare) buitenaardse rassen dan dieren, maar in dit eerste volume van The Journal of the Travellers’ Aid Society krijgen we zeven nieuwe beestjes voorgeschoteld; de Bush Runners (die eruit zien als een kruising tussen kangoeroes en hagedissen), de amfibische Lozin, de kwalachtige luugiir (die waterstof opslaan in hun grote blazen, waardoor ze een soort levende ballons worden), de Miniphants (een soort kleine… olifanten, jawel), de Tree-Kraken (hermafrodieten), de Tree Lion (die eerder lijken op spinnen dan op leeuwen), en de schattige (maar potentieel gevaarlijke) Seed Spitters, die ideale huisdieren zouden kunnen vormen voor onze Travellers.


Omwille van het feit dat elke diersoort thuishoort op een specifieke planeet, lijkt dit artikel ietsje minder nuttig te zijn, maar natuurlijk kunnen deze wezens ook geëxporteerd worden of aangetroffen worden in de verzameling van een ‘dierenliefhebber’ of zoo-eigenaar (misschien iets voor een futuristische versie van Joe Exotic?).


‘All-terrain vehicles’ (of ‘ATV’s’) zouden in principe – vooral tijdens militaire campagnes – een vrij vaak voorkomend zich moeten zijn in de Melkweg en krijgen in dit nummer ook wat meer aandacht.




Verrassend genoeg schijnt de nadruk te liggen op burgervoertuigen, waaronder een versie met acht wielen, eentje met vier wielen, een extra groot exemplaar, eentje die anti-zwaartekracht gebruikt en een aquatische ATV. Erg handig en universeel toepasbaar… net als het Light Patrol Vehicle (dat er wel héél Duits uitziet) en de Light APC, een beetje verder in dit nummer.

Helaas: er staan ook iets minder nuttige artikels in dit magazine. Zo wordt de nieuwe Remotely Piloted Reconnaissance Unit (of ‘RPRU’) over twee pagina’s uitgesmeerd, maar krijgen we er niet eens statistieken voor – jammer voor een robot die duidelijk is gestileerd naar de Marksman-H Combat Remote uit Star Wars, ook al kent deze zwevende bol wat missiegevoeligheden betreft misschien meet gelijkenissen met de Probe Droid uit een ‘Melkweg hier ver, ver vandaan’.


Nieuwe rassen waaruit de spelers kunnen kiezen zijn natuurlijk altijd populair in rollenspelen en in dit geval krijgen we de Dynchia; langbenige humanoïde wezens van 2,2 meter zonder territoriale instincten en zonder het instinct om hun vrouwen te verdedigen (war erop zou wijzen da t hun maatschappij altijd erg egaal is geweest).


Aan ruimteschepen ontbreekt het natuurlijk nooit in Traveller, maar vier pagina’s rond een nieuw model – de Soho-Class Light Freighter – kan nooit kwaad.


Nog veel interessanter is echter de Delphinus-Class Starliner, wiens vorm effectief doet denken aan een dolfijn. Uniek is dat dit grote schip de mogelijkheid heeft om op water te drijven en zelfs een tijdje lang te duiken. Cool en nuttig, zelfs voor spelleiders die enkel een uniek element willen toevoegen aan hun beschrijvingen van wat Travellels zoal tegenkomen!





Het artikel Within the Two Thousand Worlds is geschreven vanuit het oogpunt van K’agzi, een K’kree diplomaat, die het hier heeft over filosofie en gebruiken; acht pagina’s die vooral nuttig zullen zijn voor spelleiders die wat smaak willen toevoegen aan de K’kree die ze tonele laten verschijnen – of voor spelers die zelf leden van dat ras willen spelen, natuurlijk.


Hier en daar worden nieuwe wapens gepresenteerd, maar de zes types ‘Assault Rocket Launcher’ zijn de enige die een eigen hoofdstuk krijgen. Nuttig, zonder meer.


Wel heel handig: de vijf pagina’s rond de ruimtehaven boven Gazulin. Aangezien ook het schip van de Travellers regelmatig ergens zal moeten aanmeren, een goed voorbeeld van hoe dit soort ruimtestation eruit ziet.


Score bronmateriaal: 8

Lay-out en illustraties


The Journal of the Travellers’ Aid Society – Vol. 1 is zeker voldoende geïllustreerd. Bijna alle nieuwigheden zijn voorzien van afbeeldingen, al hoort de regel ‘1 nieuw iets, 1 afbeelding’ er ook wel bij, behalve dan wat de nieuwe ruimteschepen en de ruimtehaven betreft.

De lay-out is jammer genoeg minder geslaagd. Ook al is de paginaformattering weer vertrouwd, de artikels lijken een beetje op goed geluk gerangschikt te zijn.


Alles staat door elkaar: een scenario hier, een nieuw buitenaards ras daar en tussendoor nog even een wapen. Hoewel het lijkt alsof er enkele thema’s te onderscheiden zijn (meer rond de K’kree en de Vilani, veel zaken die plaatsvinden in de Spinward Marches, enzovoort), is die indeling echt niet handig of nuttig.


Zo horen de verschillende aliens toch thuis op werelden die in andere boeken beschreven staan. Waarom dan niet alle nieuwe buitenaardse wezens achter elkaar groeperen?


Dezelfde bedenking geldt voor de rest van het bronmateriaal. Op die manier had je de lay-out van het Core Rulebook gemakkelijk kunnen volgen, wat volgens ons de overzichtelijkheid zeker zou bevorderd hebben.


Het ontbreken van een index achteraan bemoeilijkt de zaken nog wat meer.


Hoewel de diverse artikels vooraan natuurlijk handig opgesomd staan in de inhoudsopgave, is het daardoor een stuk moeilijker om snel terug te vinden wat voor bijdrage zou kunnen passen bij jouw eigen campaign.


Score lay-out en illustraties: 6


Algemeen

Dit nummer staat vol bijna willekeurig aanvoelende informatie zonder echt centraal thema, al valt dat natuurlijk te verwachten van een boek dat is opgevat als tijdschrift.


Of iets bruikbaar is, zal dan ook sterk afhangen van de spelleider en diens campaign, maar de meesten zullen zeker niet alle info in The Journal of the Travellers’ Aid Society – Vol. 1 kunnen gebruiken.


De schrijfstijl en kwaliteit van de artikels varieert en dat heeft natuurlijk veel te maken met de verschillende auteurs, maar is over het algemeen best wel in orde.


Minpuntjes zijn dan weer het ontbreken van statistieken in de scenario’s en de ogenschijnlijke willekeurige volgorde van de artikels.


Toch een leuke aanvulling op de eigen Traveller-bibliotheek, maar niet zo noodzakelijk als de diverse gespecialiseerde supplementen, dus. Zoals aangestipt, is dat euvel typerend voor een magazine, waarin allerlei artikels van verschillende acteurs staan, maar toch zou een andere indeling wat ons betreft heel wat logischer geweest zijn.


Score algemeen: 8

.

.

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square