top of page

Tabletop rollenspelsupplementrecensie: Traveller Second Edition - Element Class Cruisers

Uitgeverij; Mongoose Publishing Auteur: Martin J. Dougherty Genre: sf/space opera Jaar: 2019

Inhoud: 1 doos met Traveller Element Cuisers (80 blz.),

Naval Campaign Sourcebook (64 blz.) en 12 dubbelzijdige blauwdrukken op postergrootte Algemene score: 9



De marine van het Third Imperium gebruikt drie verschillende kruisers (of ‘cruisers’ in het Engels) van de Element-klasse, allemaal met modulaire gedeeltes (of ‘pods’), waardoor ze op allerlei verschillende vakken inzetbaar zijn. Of het nu om verkenningsmissies, bombardementen, bevoorrading of oorlogsvoering gaat, deze cruisers zijn vaker in de ruimte aan te treffen dan de ongeveer even grote, maar indrukwekkendere kapitaalschepen, die meestal aangemeerd blijven tot ze als slagschepen moeten worden ingezet. Traveller: Element Class Cruisers is een behoorlijk zware doos waarin je niet alleen zowat alle nodig informatie rond dit type schip van de Imperial Navy vindt, maar ook alle regels aantreft die nodig zijn om in de huid te kruipen van de militaire bemanning.




GameJunks_recensie_Traveller_Element Cla
.
Download • 5.14MB

Klik hierboven om de volledige recensie in pdf-vorm te downloaden

De wereld


Omdat de marine van de Empire snel moet kunnen ingezet worden bij invasies, slorpen zware vecht- en transportschepen doorgaans het gros van het budget op. Kruisers, torpedobootjagers (‘destroyers’) en patrouilleschepen mogen het met de restantjes doen. Wat cruisers betreft, betekent dit dat ze zo veelzijdig mogelijk moeten zijn om hun hoge kostprijs te rechtvaardigen en dat is zeker het geval met deze Element Class-schepen.


Deze doos bevat twee boeken, waarvan eentje vooral rond de schepen zelf en het andere rond campaigns waarin de spelers in de huid kruipen van mariniers draait.


In Traveller: Element Cruisers kom je eerst en vooral meer te weten over het soort missies waar Element Class-cruisers doorgaans op gaan. In oorlogssituaties ondersteunen ze doorgaans meer gespecialiseerde oorlogsschepen, maar ze worden onder andere ook ingezet om de vaandel te tonen, om op patrouille te gaan, om andere schepen te escorteren of te beschermen, om overvallers op te jagen, om wettelijke sancties op te leggen, om interventies uit te voeren, om snelle aanvallen of bombardementen uit te voeren, en om als scoutschepen te fungeren.


Er wordt dieper ingegaan op alle mogelijke functies van deze kruisers, inclusief hoeveel ze wegen, wat hun commandostructuur is, welke departementen je er in vindt en hoe ze bemand wordt.


Voor de puristen wordt er zelfs dieper ingegaan op hun ontstaans- en bouwgeschiedenis, waarna je meteen volledige statistieken krijgt voor de drie types Element Class cruisers: de snelle Amara-Class, de minder stevige Ghalalk-Class en de tragere Khumakirri-Class. Het eerste type is voorzien van J-4-aandrijvingen, de Ghalaks van J-3-versies en de goedkopere Khumakirri’s van J-2-motoren.





Na de basistypes, krijg je de verschillende modules voor de kiezen: ‘missile pods’, ‘fuel pods’, ‘hanger pods’, ‘marine operations pods’, ‘torpedo pods’, ‘orbital assault pods’, ‘fighter pods’ ‘forward communications pods’, ‘naval couriers’, ‘exploration pods’ en ‘intelligence ops pods’. Daarna wordt elk gedeelte van deze schepen uitgebreid besproken voor elke klasse een eigen hoofdstuk krijgt waarin de bevelstructuur wordt weergegeven.


Zelfs de wapens, uitrusting en voertuigen die je doorgaans op deze schepen aantreft, krijgen hun eigen vermeldingen en statistieken, wat dit boek erg compleet maakt.


Het enige wat ontbreekt, is – ietwat typisch voor Traveller – wat kleur op microniveau, zoals hoe de bemanningsleden hun tijd doorbrengen, wat voor spelletjes ze eventueel met elkaar spelen, enzovoort.


Het soort opdrachten dat typerend is voor militaire campagnes, wordt verder uit de doeken gedaan in het tweede boek en is erg handig voor spelleiders die snel ideeën willen opdoen voor hun eigen avonturen, al zijn er reeds volledige scenario’s beschikbaar die perfect met dit Element Cruisers samenhangen.


Dat je dit supplement best combineert met andere producten, is overigens geen minpunt en betekent alleen maar dat men zich sterk focust op het thema: Element cruisers.

Score wereld: 9

Personages


In het tweede boek, het Naval Campaign Sourcebook, wordt er dieper ingegaan op militaire campaigns. Dat is nodig, omdat het Core Rulebook uitgaat van de aanname dat je een Career voor jouw huidige leven hebt gehad, terwijl je in ‘naval campaigns’ natuurlijk nog onderdeel uitmaakt van het legerapparaat.


Hoewel het perfect mogelijk blijft om standaard Traveller te spelen, voegen de verschillende ‘Ship Roles’ erg veel toe aan de sfeer van een sf-rollenspel dat vooral rond militaire acties draait: de Commanding Officer, Executive Officer, Gunnery Officer, Chief Engineer, Marine Commander, Bridge Engineering Officer, Astrogator, Chief Pilot, Medical Officer, Small Craft Operations Commander en Master-At-Arms presenteren allemaal rollen die sterk doen denken aan Star Trek en met een beetje goede wil, is het perfect mogelijk om een campaign te presenteren die in de lijn ligt van wat je van de diverse Star Trek-series zou kunnen verwachten – met uitzondering, wellicht, van Deep Space Nine.





De beginnende Skills zijn anders, Crew Skills worden in vier categorieën (Specialist Skills, General Skills, Command Skills en Other Skills) verdeeld en ook de Incidents zijn aangepast – net als de Career Advancement, natuurlijk.


Hoe hoger de rang (van Ensign tot Captain), hoe meer ‘terms’ een personage moet dienen en hoe ouder hij of zij zal zijn bij het begin van de campaign. Buiten advies om zo’n reeks scenario’s te leiden, bevat dit boek ook een uitstekend hoofdstuk waarin het schip zelf wordt behandeld als een personage. Daartoe rol je voor eigenaardigheidjes die typisch zijn voor jouw schip (‘Ship Quirks’, zoals Lazy of Unsupported Reputation) en andere kenmerken (‘Ship Traits’, zoals Messy Refit of Die Hard).


Een ander vers concept is Crew Fatigue. Een vermoeide bemanning presteert heel wat minder goed en dus is het altijd een goed idee om iedereen fit te houden, maar natuurlijk is dat niet altijd mogelijk.

Score personages: 8

Regelsysteem


Nieuwe statistieken, zoals de Crew Effectiveness Index en de Detachment Efficiency Index, dragen sterk bij tot de juiste sfeer, die bovendien mooi in regelvorm wordt gegoten, zonder dat alles te complex wordt. Morale is erg belangrijk, ook omdat allerlei verschillende situaties een laag moreel kunnen veroorzaken – denk maar aan leiderschapscrisissen en zaken die door de bemanning als onrechtvaardig worden ervaren.


Verder wordt er ook een abstract systeem gepresenteerd om ruimtegevechten snel te beslechten. Wij zullen het echter zelden gebruiken, behalve misschien om te bepalen wat er met andere schepen gebeurt waar de personages van de spelers zelf geen deel van uitmaken.

Score regelsysteem: 9

Bronmateriaal


Met ook nog eens twaalf dubbelzijdige posters waarop de grondplannen van deze kruisers en hun modules staan afgedrukt, heb je letterlijk bijna alles wat nodig is om een campaign te organiseren waarin alle personages lid zij van de Imperial Marine. Het hoeft daarbij dus helemaal niet noodzakelijk om gevechtsmissies te gaan – zoals reeds aangestipt, kan je hiermee bijna elk soort avontuur uitdokteren dat je ook van Star Trek kent. Als je deze uitbreiding combineert met een supplement waarin ook een (sub)sector wordt beschreven en een passend scenario, krijg je meteen ook een volledig speelveld om je als spelleider in uit te leven.





Het enige wat voor ons ontbreekt, is, zoals vermeld, een beetje extra kruiding. We hadden graag meer geweten over het dagelijkse leven aan boord van een schip, de routines waaraan bemanningsleden worden onderworpen, de manieren waarop ze met hun geliefden in contact staan, de persoonlijke vrijheden die ze (niet) krijgen, en het soort hobby’s waarmee ze zich zoal bezighouden. Dat soort sfeertekst is echter niet de primaire focus van Traveller Second Edition. Dat heeft een aantal nadelen, maar ook voordelen. Zo blijft de informatie immers duidelijk themagebonden. Toch zoude we in de toekomst graag meer te weten komen over dit soort aangelegenheden.

Score bronmateriaal: 8

Lay-out en illustraties


De overzichtelijke lay-out, duidelijke tabellen en tekeningen die effectief illustreren waar de tekst over gaat, trekken allemaal door wat we ondertussen van Traveller Second Edition verwachten, maar er is meer en dat is natuurlijk de toevoeging van 12 grote posters waarop de blauwdrukken van de kruisers staan.


Er zijn ook een paar minpuntjes. Zo zijn de schepen érg groot, waardoor de plattegronden niet bruikbaar zijn om figuurtjes op te gebruiken. Dat is niet echt te vermijden, maar misschien hadden een paar posters wél kunnen gebruikt worden om enkele belangrijke ruimtes op een gepaste schaal weer te geven. Ook reflecteren de plattegronden iets te veel licht en zijn ze niet erg stevig. Buiten die kleine euvels, zijn we echter wel onder de indruk van hoe volledig deze doos eigenlijk is.

Score lay-out en illustraties: 8

Samengevat


Traveller: Element Class Carriers is niet nuttig voor élke Traveller-campaign, maar spelleiders die graag een reeks avonturen zouden meesteren waarin de personages in de huid kruipen van Imperial Navy-bemanningsleden of die trek hebben in een breed scala aan avonturen die zowel Star Trek als, bijvoorbeeld, Starship Troopers of Aliens kunnen weerspiegelen, kunnen moeilijk beter aanschaffen dan deze doos, samen met een uitbreiding waarin je ook meer te weten komt over de ruimte waarin de schepen actief zijn (en het basisregelboek, natuurlijk). Erg volledig, dit Element Class Cruisers!

Score samengevat: 9






Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page