top of page

Rapportering: Tokyo Art City

Zoek ‘Tokyo Art City’ op via Google en je vindt een hoop aankondigingen terug. Nochtans kon de pers zeker zelf komen kijken en dan is het jammer als potentiële bezoekers uiteindelijk toch ofwel moeten vertrouwen op de lovende bekendmakingen vooraf, of op de vernietigende commentaren van het grote publiek die je in de marge vindt. Wij bezochten de interactieve tentoonstelling rond een van de meest tot de verbeelding sprekende hoofdsteden ter wereld en vinden dat de waarheid een beetje in het midden ligt.




BeauSense Magazine_Rapportage_Tokyo Art City
.pdf
Download PDF • 643KB

Klik op de link hierboven om het hele artikel te lezen in verrijkt pdf-formaat


Het concept


Tokyo Art City werd gecreëerd door het in 1997 opgerichte Japanse digitale kunstbedrijf NAKED Inc. en wordt gepresenteerd door ons eigenste MB Presents. Dat digitale tentoonstellingen in staat kunnen zijn om je op een geheel nieuwe, innovatieve manier onder te dompelen in de gepresenteerde kunstwerken en je beter vertrouwd kunnen maken met de artiesten die ze hebben gemaakt, konden we al ondervinden toen we de sublieme Van Gogh: The Immersive Experience bezochten in AREA15 te Las Vegas – hetzelfde futuristische entertainmentcomplex waar je momenteel kunt genieten van onder andere Illuminarium en O’Keeffe: One Hundred Flowers. Natuurlijk mis je bij zulke exposities een deel van wat een kunstwerk zo bijzonder kan maken – zoals de verschillende lagen en texturen van een schilderij – maar tegelijkertijd wordt er ook vaak iets erg creatief mee gedaan en krijg je ook meestal het meeslepende verhaal van de kunstenaar achter het werk te horen, zonder dat je daarbij van het ene bordje naar het andere moet stappen.


Toen we hoorden dat Tokyo Art City ons in de ‘zeven kenmerkende wijken van de hoofdstad’ zou doen wanen, wisten we dan ook dat we dit nieuwe initiatief zeker wilden leren kennen. Het concept is in ieder geval ontegensprekelijk ingenieus en is opgehangen aan de Yamanote Line – de drukste ringlijn van Tokio.


In de advertenties wordt er gesproken over een 34,5 kilometer lange spoorlijn. Dat klopt, al verwijst de naam bij de East Japan Railway Company zelf naar het kortere officiële parkoers van 20,6 kilometer. Volgens de plaatselijke dienstregeling verbindt de Yamanote Line de meeste treinstations van de stad echter met elkaar. Sterker, nog: 28 van de 30 haltes zijn ook belangrijke overstapplaatsen en dus is het misschien niet eens geheel verwonderlijk dat er elke 2 tot 4 minuten een trein stopt. Een kanttekening: hoewel het werkelijke traject zo’n 59 tot 65 minuten in beslag neemt, is de voorstelling al na zo’n 20 minuten voorbij… en daar raken we meteen al aan een van de euvels van Tokyo Art City.



Locatie


Hoewel de (grotendeels digitale, maar toch ook een heel klein beetje ‘echte’) tentoonstelling een vast onderkomen heeft in het centrum van Brussel, slagen we er aanvankelijk niet in om de juiste locatie te vinden. Uiteindelijk geven we het op en bellen we de pr-consultant, die ons meteen duidelijke instructies weet te geven en binnen een mum van tijd staan we voor de ingang.


Wie de besprekingen online bekijkt, ontdekt al snel dat we niet de enigen waren: heel wat mensen blijken moeite te hebben met het vinden van Tokyo Art City. Helaas zijn de meeste uitbaters en werknemers van de vele zaken rondom Anspachlaan 30 ook niet op de hoogte van de tentoonstelling, waardoor het bezoekje voor nietsvermoedende bezoekers ietwat in mineur dreigt te beginnen. Jammer, want gewoon een kleine verduidelijking zou al meteen alles oplossen: het VIAGE Digital Art Threatre bevindt zich immers gewoon boven het Grand Casino Brussels en ook wie zich de moeite getroost (en zo slim is) om de naam van het theater zelf te googelen komt dat snel te weten.

Eenmaal je gevonden hebt waar Tokyo Art City zich bevindt, is de locatie natuurlijk top: enorm centraal, in een complex waar nog heel wat andere dingen te doen zijn, en vlakbij zowel bus- als metrolijnen. Ideaal en heel erg gemakkelijk bereikbaar, dus.



De tentoonstelling


Tokyo Art City speelt zich voornamelijk af in een grote ruimte. Wat heel wat bezoekers vergeten te vermelden, is echter dat die wel wat hoeken heeft en dat er verschillende hoogteverschillen zijn, zodat alles ook een beetje een eigen plaats kan behouden. De Yamanote Line is 34 kilometer lang en op de projecties volg je niet alleen verschillende haltes, met bijbehorende geluidjes (zoals aankondigingen en de deuren die open en dicht gaan), maar zie en hoor je ook dingen die iconisch zijn voor de verschillende buurten waarlangs de trein passeert.


Enkele bekende bezienswaardigheden waar de trein voorbijgaat zijn de 570 meter lange Reinbō Burijji (of ‘Regenboogbrug’) die het district Shibaura met het kunstmatige eiland Odaiba verbindt, de immense wolkenkrabbers van zaken- en entertainmentwijk Shinjuku, en het financiële district Shibuya. De voorstellingen blijven echter niet beperkt door beelden van de diverse speciale wijken en steden-binnen-de-stad zelf, maar tonen ons ook kunst (zoals Kabuki) of stukjes geschiedenis die daarmee te maken hebben, allemaal onder het toeziend oog van een grote robot uit de al sinds 1979 lopende Gundam-franchise, die ons al tal van uitstekende (en ook iets minder goede) animeseries, manga’s, videogames, boardgames, cardgames, en miniature battlegames heeft gebracht.


De advertenties rond Tokyo Art City beloven dat de ‘beweging van bezoekers’ met ONOMATOPEA wordt ‘omgezet in een speels kunstwerk’. Dat is gedeeltelijk waar: het gaat om een soort graffitimuur waarbij je een tijdelijk lichtspoor kunt nalaten met de handen – leuk, maar ook niet iets om de gemiddelde persoon langer dan enkele minuten mee bezig te houden.


Tijdens de persvoorstelling kunnen we genieten van enkele demonstraties en passende hapjes, die we helaas grotendeels missen omdat we de locaties aanvankelijk niet vonden. Dat soort extraatjes zou ongetwijfeld een enorme meerwaarde betekenen voor Tokyo Art City, maar gelukkig kan iedereen wel nog wat meemaken met een VR-set die je voor het buitengaan even op kunt zetten – een toffe manier om een bezoekje af te sluiten.


Voor je de expositie verlaat, passer je nog doorheen een winkeltje waar je allerlei typisch Japanse dingen kunt kopen – niet goedkoop, maar wel erg passend en een leuke toevoeging aan de ervaring.


Beoordeling


Tokyo Art City biedt een leuke ervaring die evenwel niet zo indrukwekkend is als wat we bij het voormelde Van Gogh: The Immersive Experience mochten meemaken. Er is niet gebruik gemaakt van alle mogelijkheden die dit soort ervaringen te bieden heeft, maar de ticketprijs (zo’n 13 euro) is dan ook niet erg hoog.


Vanwaar dan die slechte recensies van bezoekers? Wel, die zijn gemakkelijk te verklaren: de exuberante toon die wordt aangeslagen in de advertenties is erg veelbelovend en klinkt alsof je hier een absoluut unieke ervaring die je nooit meer zult vergeten tegemoet gaat. Als de beschrijvingen van de organisatoren iets meer getemperd zouden zijn, zouden er ongetwijfeld veel minder teleurgestelde reacties zijn. Bij deze dan onze eigen aanbeveling: zeker het bezoeken waard, maar Curb Your Enthusiasm.


Tekst: Dirk Vandereyken

Foto’s: Paula Maria van Unen & Tokyo Art City


Tokyo Art City

Viage Digital Art Theatre

Anspachlaan 30

1000 Brussel


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page